Röck gyár Középorsós szőlőprés

A hónap műtárgya sorozatban az előző hónapban a bálványpréseket mutattuk be. Most a borsajtók másik fő típusát, a csavar elve alapján működő középorsós sajtót mutatjuk be. Táji elnevezései: sató, satu, sotó, sutu. A középorsós borsajtók vázát egy hasábforma talpba ácsolt két függőleges oldalgerenda alkotja, amelyeket fent egy vastag kötőgerenda, bálvány kapcsol össze. Ebbe illeszkedik az orsó vagy csavar, amelyet a csavarfejen keresztüldugott rúd segítségével lehet lejjebb és feljebb csavarni. A talpon helyezkedik el a lécekből összeállított, négyszegletes kosár, amelyben a sajtolandó szőlő van. A tetejére helyezett papra nehezedik a csavar szorító ereje. A kötőgerenda, amelyben a csavar le-fel jár, átfordítható, hogy a törköly ki- és berakásakor a csavarfej ne akadályozza a munkát.

A penci múzeumunk gyűjteményében két ilyen szőlőprési található. Az egyik ezek közül Dr. Major László penci szőlészetébe van kihelyezve. A penci bor régi hírnevét feléleszteni kívánó kiváló borász szakember szépen felújíttatta a prést. Utánajárt eredetének is. Egy kis réztábla jelzi, hogy ez a szőlőprés 1841 és 1872 között készült Pesten Röck István Gépgyára és Köleskása Malma nevű üzemében. A cég a későbbiekben Röck István Gép- Gőzkazán Gyára és Vasöntödéje néven működött.

Ki is volt a prés gyártója? Csonka Jánosnak, akinek kezdeti motorgyártással, illetve motoros háromkerekűekkel kapcsolatos kísérleteit a Ganz Gépgyár támogatta, 1901 után új partnert kellett keresnie.S ekkor talált rá Röck Istvánra, a Röck István Gép- Gőzkazán Gyára és Vasöntöde ambíciózus vezetőjére. A Röck család még a XIX. század elején szita- és kaszakészítéssel kezdte ipari tevékenységét, amely a század végére öntödével és egyéb berendezésekkel felszerelt hatalmas iparvállalattá fejlődött. Időközben a Röck cég úgy döntött, hogy megpróbálja a német Lloyd gyár liszensze alapján üzemét normál túrakocsikra is kiterjeszteni. El is készült néhány darab, amelyek közül egy részt vett az 1909-es Henrik porosz herceg által szponzorált nemzetközi túraúton. Egy 1921-es kimutatás szerint összesen négy Röck személygépkocsi és ötvenegy teherautó készült el.